Hoe flexibel is uw onderrug......

Afbeelding1De yogi’s zeggen dat de leeftijd van een persoon wordt bepaald door de flexibiliteit van zijn wervelkolom. Het meest fundamentele doel van Yoga is om voor de wervelkolom te zorgen.

Pijn in de onderrug en bovenrug zijn enkele van de meest voorkomende gezondheidsklachten bij volwassenen, maar hoe ontstaan ze….

Vanuit onze dagelijkse ervaringen hebben wij hier onze gedachtegangen over. Echter zijn ons gedachtes meestal gekleurd en vullen we heel snel in (in zinnen of woorden) wat we willen horen of willen zien. Aan die gedachtegang koppelen we een emotie. Deze emotie slaan we op in een geheugenbank (Citta). Er hoeft dan maar weer een soortgelijke ervaring zich aan te kondigen en wij trekken heel snel die geheugenbank weer open, in de vorm van ‘dit ken ik’. Denk dan echter wel dat het een ervaring van toen was, vanuit een heel ander tijdbesef en groeiproces, dat kan nooit dezelfde indruk geven van de ervaring die wij nu hebben. Echter kom je dan in een proces van aantrekking en afstoting en dit doet iets met ons Fysieke en Mentale lichaam. Dat gaat zich heel langzaam vanuit stress verkrampen onder de huid in het spierstelsel en door de jaren heen kruipt het langzaam dieper naar binnen toe. Onze innerlijke huishouding raakt langzaam verstoort, dit heeft invloed op onze organen en energiehuishouding. Echter kunnen op den duur ook onze energetische velden verstoord raken, deze velden bevinden zich buiten ons lichaam, en zijn wat lastiger te benaderen en dus ook te behandelen. Maar het is zeker wel mogelijk.

Een stijve pijnlijke rug, heeft dit onherroepelijk invloed op je algemene stemming. Een stijve pijnlijke rug leidt snel tot somberheid en een chagrijnig gevoel. Verder heeft de soepelheid van je rug grote invloed op je zenuwstelsel. Je centrale zenuwstelsel loopt namelijk door je ruggengraat heen. Dus hoe beter de circulatie en flexibiliteit in je rug, hoe beter je zenuwstelsel werkt. Dat betekent dat je dan makkelijker je geestelijke intenties kan omzetten in fysieke bewegingen. En andersom kun je makkelijker de signalen van de buitenwereld omzetten in geestelijke informatie. Je zenuwstelsel is de brug tussen de fysieke en geestelijke wereld. Daarnaast loopt er door je ruggengraat het zogenoemde “cerebrale vloeistof”. Deze zorgt ervoor dat je hersenen de juiste “voedingsstoffen” krijgen. Als deze vloeistof soepel door je systeem gaat, heeft dit positieve invloed op bijvoorbeeld je geheugen en de algemene werking van je brein.

Afbeelding12Op meer spiritueel en innerlijk vlak zijn alle chakra’s verbonden met de ruggengraat. Als je een goede energiecirculatie hebt naar je chakra’s dan ervaar je minder blokkades. Blokkades in je chakra’s zorgen voor minder energie en minder bewustzijn. Verder loopt de belangrijkste meridiaan, in de yoga Nadis (72.000) genoemd, door je ruggengraat. Deze heet het “shusmana-kanaal” en loopt dwars door de ruggengraat. Hoe meer de energie door dit kanaal loopt, hoe meer we vanuit een neutraal perspectief kunnen komen. Het is de baan van hoger bewustzijn en wijsheid. Het kan jou meer inzicht en bewust wording geven in; wat houd ik vast en wat stoot ik af. Blokkades in de ruggengraat blokkeren ook de shusmana.

Hoe kunnen we gaan veranderen…..

Alle verandering start bij acceptatie. Acceptatie van het moment, dus ook jouw lichaam. Daarvanuit met het voertuig “de ademhaling” gaat men op onderzoek uit. Je ademhaling is hierin het belangrijkste voertuig. Deze brengen we als 1ste naar een buikademhaling toe (je natuurlijke ademhaling). Als je in een buikademhaling aangekomen bent, leer je te voelen in je vrouwelijke kant en mannelijke kant van het lichaam. Dit heeft namelijk invloed op het middenpad, de hele wervelkolom (vanuit “ik ben”).

Als het intellect (Buddhi) erbij betrokken wordt kan men gaan onderscheiden, wie handelt er nu. Is dat mijn EGO, die wilt blijven vasthouden, is dat mijn “IK” die wilt blijven ervaren of is dit mijn ware aard.

Want dat is wat wij willen, de ontmoeting met onze “Ware Aard” krijgen om zo te gaan voelen wie handelt er in mijn dagelijks leven, wie maakt er keuzes, wie vult erin etc

Afbeelding3Dit soort handvatten, geef ik jou mee in mijn 8 weekse Restorative Training , die 7 mrt 2020 weer van start gaat of in mijn wekelijkse Restorative lessen.

www.raja-yoga-almere.nl, www.syn-org.nl

Facebook: Raja Yoga Nederland, Syn en De Klassieke Yoga

  • Aangemaakt op .

De werkende kracht van Gemberthee

Gember is een scherpe, aromatische specerij. Al een lange tijd binnen de traditionele genezingsmethoden wordt gember gebruikt om de spijsvertering te verbeteren en misselijkheid, winderigheid en menstruatiepijnen te verlichten. Onderzoekers hebben ontdekt dat gember ontstekingsremmend is, het bevat sterke antioxiderede en antibacteriële eigenschappen. De ayurveda raadt je aan betere verse gember te gebruiken dan gedroogde gemberpoeder.

Recept voor gemberthee:

Voor 1 liter thee: Snijd een ongeschild stukje gemberwortel in grove stukken en leg die samen in een liter water . Breng dit aan de kook, draai het vuur dan laag en laat de thee 15 min zachtjes doorkoken of voor een kop thee: Neem een stukje ongeschild gemberwortel en rasp 1 volle eetlepel. Roer de gember door een kop water en laat deze 2 min trekken.

Heilzame werking:

1: Regelmatig consumptie van gember kan bij dragen aan het verminderen van pijn en zwelling bij mensen met osteoatritis en reumatoïde artritis.

2: Gember is effectief in het voorkomen van de symptomen van reisziekte, waaronder misselijkheid, duizeligheid en braken.

3: Kan een nuttige rol hebben bij het stabiliseren van de stofwisseling.

 

  • Aangemaakt op .

Overklaarbare Klachten

Omslag Weg van de Pijn j 72dpi frontVage klachten

Vage klachten is er eentje. Maar de klachten zijn niet vaag voor degene die eraan lijdt. De klachten zijn heel echt en duidelijk en kunnen je leven verzieken. De verklaringen van de medici zijn nog wel vaak vaag. Een fysiotherapeut noemde dit soort klachten: HPDP, dit staat voor ‘hier een pijntje, daar een pijntje’. Wat ik een heel nare opmerking vond.

Het zit tussen je oren”, is een opmerking die technisch gezien wel waar is, alle pijn en ook andere klachten, ontstaan en wordt gereguleerd in de hersenen, maar het klinkt als ‘eigen schuld’ of als ‘je beeldt het je in’. Wat in het geval van dit soort chronische klachten niet waar is. Psychosomatisch, wat staat voor lichamelijke klachten met een psychische oorzaak, is ook zo’n soort benaming. Het geeft mensen met chronische klachten vaak het gevoel niet serieus genomen te worden. Omdat niet-medisch geschoolde mensen niet weten hoe pijn in de hersenen ontstaat en welke invloeden allemaal een rol kunnen spelen, voelt zo’n aanduiding aan als ‘niet genoeg je best doen’ of een aansteller zijn. Terwijl dat met deze term zeker niet bedoeld wordt. Het geeft enkel aan dat lichamelijke klachten een psychische oorzaak kunnen hebben.

Voor mijn boek Weg van de pijn dook ik in de visie van de Amerikaanse arts John E. Sarno  die kijkt naar chronische pijn en andere klachten die zonder medische oorzaak langer dan 3 maanden voortduren. Hij hielp duizenden mensen van hun klachten af door uit te leggen hoe de klachten kunnen ontstaan, wie er gevoelig voor zijn en hoe de weg naar herstel eruitziet. Ook mij heeft zijn visie geholpen. In mijn boek leg ik uit hoe het komt dat deze klachten ontstaan, aanhouden… maar ook weer kunnen oplossen. Je ontdekt dat je er niets aan kunt doen, maar dat je er wel iets mee kunt doen. De oorzaken liggen in het onbewuste. Je kent de oorzaak dus werkelijk niet. Het is niet jouw schuld. Maar er is wel bewustwording, inzicht en heling mogelijk.

Onverklaarbare klachten

In Nederland noemen we dit soort klachten tegenwoordig SOLK. Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Soms hoor ik ook de term onverklaarbare klachten, maar de klachten zijn onvoldoende verklaard, maar niet onverklaarbaar. Solk klachten kunnen te maken hebben met pijn, met vermoeidheid of met stemmingsproblemen.

Het is bijzonder dat we geneigd zijn de klachten vaag te noemen, wanneer de verklaringen van artsen nog niet helder zijn. Zoals we ook sommige alternatieve benaderingen zweverig noemen, terwijl veel methoden al heel oud, stevig geworteld, holistisch en pragmatisch zijn. We zijn geneigd een verschijnsel dat we zelf niet begrijpen af te doen als vaag. We wijzen de verkeerde kant op, naar de ander, naar de klacht en niet naar onze eigen bereidheid om onze inzichten uit te breiden.

Chronische klachten nodigen ons uit om naar onszelf te kijken, ons onbewuste te onderzoeken en zo tot heling te komen. We kunnen beter worden, wanneer we gaan weten wat we niet wisten. Herkennen wat we niet herkenden. Bewust worden van wat niet bewust was. Gaan voelen wat we niet voelden. Chronische klachten nodigen ons uit een bewustwordingspad te bewandelen,
  • Aangemaakt op .

Oorzaak van ons Lijden

IMG 4613Waarom houden we vast aan het lijden?

Doordat je in feite niet bereid bent te zien wat jouw lijden veroorzaakt, blijf je gebonden aan het rad van lijden. Ben je bereid te zien wat jouw lijden veroorzaakt, durf je dat aan? Als dat zo is, durf je het aan dat alles verandert. Op dit punt houden de meeste mensen het voor gezien. Uiteindelijk is het zo dat jouw persoonlijke verhaal zoals jij dat ervaart, afgelopen is wanneer je lichaam sterft. Maar je kunt nu al een punt achter het verhaal zetten. Ontdoe je van het hele verhaal. Ontdoe je van alles wat prachtig en vreselijk is. Dan openbaart zich de ware vrijheid.

Oorzaken

Je zult, wanneer je bereid bent onder ogen te zien wat jouw lijden veroorzaakt, misschien inzien dat je de oorzaken niet eens kent. Wanneer je bereid bent te zien waar het lijden werkelijk om gaat, opent zich de mogelijkheid dat je hele leven verandert. Op dit punt gaan de meeste mensen zich afsluiten, omdat er een aantal mooie aspecten in hun leven is die ze niet kwijt willen. Bijna iedereen wil het lijden kwijt. Zolang je niet bereid bent alles te verliezen om te kunnen zien wat je lijden veroorzaakt, kun je onmogelijk gehoor geven aan datgene wat je naar huis roept.

Bron van je lijden

De bron van het lijden is onwetendheid en vast houden aan gehechtheid. Iedere dag doen we ervaringen op waaraan we een emotie koppelen en die houden we vast, van dit hoort toch bij mij. Maar de vraag is dan: is dat zo...
Je hebt, nu op dit ogenblik, de kans om bij jezelf te rade te gaan, eerlijk te zijn tegenover jezelf: ‘Lijd ik? Waar lijd ik? Wat is lijden?’ Wanneer je jezelf een verhaal voorhoudt dat zegt dat het zo dom is om te lijden, dan houd je het lijden gemakshalve buiten je gezichtsveld en aandachtsveld, waardoor het zich in je onderbewustzijn voortzet en vervolgens op anderen geprojecteerd wordt. Dan wijt je je ellende aan je moeder, je geliefde, je leraar, de overheid of God. Het is duidelijk dat relaties je enorm veel pijn kunnen doen en dat veel relaties moeten veranderen of ten einde komen om de kringloop van pijn tot stilstand te brengen. Maar je kunt nu, op dit ogenblik, het verhaal over de oorzaken van je lijden terzijde leggen en simpelweg onder ogen zien wat volgens jou de bron van je lijden is. En dan lossen subject en object, ‘jij’ en ‘de ander’ zich wederom op. Je onderzoekt wat hier en nu is.

Afzonderlijke entiteit

Wanneer je de confrontatie met het lijden aan wilt gaan, kan het helpen om je een pijnlijke relatie of gebeurtenis uit het verleden voor de geest te halen. Breng het in je gezichtsveld, aanschouwd het en voel...
Maak het beeld wat je ziet of krijgt tastbaar, voel de emotie er achter, maar je hoeft het niet naar je toe te trekken. Maar blijf schouwer.
Herken, erken, accepteer en laat los. Onderken elke drang of neiging als je het moment die zich aankondigt dat je die uit de weg wilt gaan. Laat al die gedachten wegvallen en zie het lijden rechtstreeks onder ogen;VOEL.

Kun je, op dat moment, een lijder vinden, iemand die lijdt? Ben je je bewust van een afzonderlijke entiteit of ben je je wellicht bewust van een uitgestrekte lege ruimte, gevuld met intelligentie die zich van zichzelf bewust is? Waar ligt de grens tussen jou en deze ruimte? Waar is het lijden nu? Zie je dat dit ogenblik van waarlijk oog in oog staan niet afgescheiden is van alle momenten in je leven?

Boekentip Inspirerend Leven: De diamant in jezelf van Gangaji.

  • Aangemaakt op .
Copyright © - Raja Yoga Almere, Alle rechten voorbehouden.